Tabung Nuff Saye~~ KLIK KLIK!!!

The Princess & The Blog

My photo
Hi.. This blog is created in order to keep all the memories fresh. Life is a journey and this is mine. Enjoy reading and don't forget to post a comment or two.. love, xoxo

kliklah saya

Tabung Nuff Saye~~ KLIK KLIK!!!

Sunday, January 17, 2010

KAIZEN.. iyarghhhh


B4 i start let me honour the writer of the original article.... Hope u don mind i alter a bit.... hehehe~ 


KAIZEN!!!! Ahaaa~~ nak taw mnda apa kaizen ni? sekarag pon tgh bersemangat "kaizen" utk siapkan esaimen SS.. huhuhuhu





memandangkan ada yang tanya apa sebenarnya KAIZEN2 nie??? sukalah untuk saya bercerita mengenai KAIZEN.. jom kita berosmosis ilmu2 yang dimiliki.. kan sharing is caring..






KAIZEN = continuous improvement

biarpun sedikit tapi ada peningkatan dalam setiap yang dilakukan. menurut Masaaki Imai, ada beberapa peralatan a.k.a tools yang boleh digunakan dalam nak mencapai KAIZEN!! nie.. iaitu, PDCA (apakah?? ), buangkan 3M and satu lagi 5S.


P.D.C.A (Plan.Do.Check.Act)


  1. PLAN
bila kita nak meningkatkan prestasi diri, kita kenalah ada planning apa yang nak buat. Di tahun baru ni contohnya, nak berusaha belajar utk final exam nanti.

2. DO

Bila dah ada Planning, DO IT! buat mengikut apa yang di rancangkan.(ingat : Actions speak louder than words). Jadi, nak belajar tak boleh tangguh lagi. Tetapkan masa, buat jadual bila nak belajar, subjek apa nak baca. Dalam satu hari tetapkan 'aim' dan matlamat kita. Kalau weekend tu pagi2 boleh bangun awal , mandi awal dan pastikan tempat belajar anda sentiasa kemas baru ada semangat haaa. (ingat, jangan malu nak buat walaupun sikit. continuous improvement tak dinilai melalui kuantiti tapi KUALITI)



3. CHECK

Langkah seterusnya, yang jarang orang buat ialah CHECK. Selepas setiap perancangan dah dijalankan, kita sepatutnya semak balik. betul tak planning kita tu? berbaloi tak? bagi keputusan yang positif ka negatif? jadi tak perancangan yang dirancang.adakah kita masih menjadi beruang yang berhibernasi dan malas belajar? kalau negatif, kita kena ACT!



4. ACT

bertindak untuk memperbaiki planning kita tuh, sebab mungkin kita salah rancang ataupun boleh jadi kita tak ACT dengan betul. Jadi, proses ni akan jadi macam satu kitaran. Planning baru akan bermula, kemudian Do, Check and Act. jadi, P.D.C.A ----> P.D.C.A ----> P.D.C.A ----> infinite P.D.C.A .Ni la apa yang dimaksudkan dengan PDCA.

mungkin ada yang akan menganggap benda nie macam kanak2. buat apa lah nak rancang2. selama ni ak tak pernah pun nak plan benda. tapi jadi ja. tgk, sekarang ak dah final term kat IPBA ni. Tak yah nak pening2 otak nak rancang2 nie.

TIPU! sebenarnya, antara sedar atau tidak. setiap benda yang kita fikir tu sebenarnya adalah planning kita. contohnya, kita nak lulus esaimen dan mock exam. ada tak budak2 IPBA yang goyang kaki 24/7 terutamanya masa minggu exam. tak baca buku langsung.?

Tapi, bila kita ada semangat KAIZEN!! ni dalam diri, kita akan sentiasa berusaha untuk mengupgradekan setiap applications dalam diri kita. Ada tak orang yang masih guna windows 1996? siapa lah yang nak guna sistem yang dah ketinggalan zaman, lemah, menyusahkan diri. Bila ada program, keluaran hp, ataupun games2 baru di pasaran. Semua orang kalau boleh nak pastikan dia guna yang the latest sistem. barulah orang kata apa tu, UP TO DATE. (^_^)

so, ni lah kepentingan Kaizen!!

akhir kata dari saya:


Jom BERKAIZEN rakan2!!!!


xoxo,

No comments:

Post a Comment

Human on Earth says